Måltidspedagogik

God och näringsriktig mat lagad av vår egen förskolekock i ett nära samarbete med pedagogerna. 

Måltiden

Vi lägger stor vikt vid måltiderna och är noga med att varje måltid ska erbjuda variationsrik och näringsrik mat. Vi serverar samtliga måltider genom en buffé där barnen själva kan välja vad de vill äta och hur mycket de vill ta. Varma och kalla grönsaker finns alltid med och vid lunchen erbjuds minst fem olika sorter. Bord, stolar, bestick, porslin och kannor är anpassade för att barnen, oavsett ålder, ska kunna vara så självständiga som möjligt i sin måltid. Det finns inget tvång i att smaka på det som serveras men att maten är variationsrik och presenteras på ett tilltalande sätt gör att barnen vill prova i större utsträckning.  Vi strävar efter att skapa en fridfull måltidsmiljö där förutsättningar för samtal finns och där pedagogerna stöttar barnen i att våga prova nya smaker och livsmedel. 

Vi har även ett utomhuskök där förskolekocken ibland lagar mat över öppen eld tillsammans med barn och pedagoger som vi sedan äter vid de tillhörande matplatserna.  

Från jord till bord 

På förskolans gård finns ett växthus och flera pallkragar där vi odlar många olika sorters grönsaker och örter. Under tidiga våren bestämmer barnen vad de vill odla, sen börjar vi förså för att sedan plantera ut växterna och tillslut skörda. Barnen är delaktiga i hela processen och i takt med att grödorna blir klara så skördas och provsmakas de av barnen. Det som blir över tas med in till förskolekocken som sedan använder det i matlagningen. Varje höst har vi en skördefest då vi tillsammans skördar allt som finns kvar, smakar på det, delar med oss av våra upplevelser och sedan äter en härlig lunch gjord på alla grödor. Barnen tillverkar även olika livsmedel som t.ex. äppelmos och must.

Genom odlandet vill vi:

·      Att barnen ska få förståelse för hur grönsakerna produceras.

·      Skapa ett intresse för grönsaker hos barnen som kan leda till att de vill äta mer grönt.  

·      Visa ett hållbart sätt att konsumera mat på.

·      Få barnen delaktiga i hela processen – från jord till bord. 

Saperemetoden 

Vi arbetar med Saperemetoden som är en språkfrämjande metod där även barnens sensoriska förmåga övas. Genom metoden kommer barnen i kontakt med sina sinnen, lär sig uttrycka sina upplevelser och lär känna sin egen smak. Med hjälp av nyfikenhet och upptäckarglädje motiveras barnen att våga prova olika smaker och äta mer varierat. På sikt bidrar detta till att barnen får bra matvanor och medvetet äter mer hälsosamt. 

Den grundläggande regeln är att alla har rätt till sin egen smak, det finns inget rätt eller fel. Genom att barnen får lära sig om sina sinnen och att de har rätt till sina egna sinnesupplevelser gör att metoden även syftar till att stärka barnens självkänsla.

Mål med Sapere 

·      Våga prova olika smaker.

·      Utveckla sina sinnen.

·      Utveckla förståelse för vikten av att värna om sin hälsa och sitt välbefinnande.

·      Utveckla ett rikt och nyanserat talspråk och öka sin förmåga att uttrycka sina tankar samt kommunicera med andra.

·      Utveckla sitt ord- och begreppsförråd.

·      Utveckla sin förmåga att upptäcka och använda matematik i meningsfulla sammanhang.

Syfte med Sapere 

·      Lära känna sina sinnen och sin egen smak – jag har rätt till min egen smak.

·      Våga prova nya råvaror och rätter – jag vågar prova.

·      Träna sin förmåga att uttrycka sig verbalt – jag lär mig att tala och diskutera

·      Öka variationen i det man äter – jag vill variera.

·      Utvecklas till en medveten konsument – jag vet vilken kvalitet jag vill ha.